2014. november 28., péntek

Betranszfer II. - Reptér

A repülőgép késhet, vagy előbb is érkezhet. A menetrend szerinti érkezés előtt legalább fél órával kell a fogadó idegenvezetőnek a reptérre érkezni a már ismertetett módon. A csomagok elkallódhatnak, majd előkerülhetnek, de általában csak megbújnak valahol, hogy a türelmünket megpróbálják. A gyakorlatlan repülők (úgymint repülőn utazók) még nem ismerik a trükköt: a futószalagot többször körbeutazó csomagokat leszedik, hogy ne szédüljenek el. Ilyenkor gyakran az információs pult mellett sorakozik a felhozatal. Számunkra jelenleg ebből a lényeg: be kell várni a teljes csoportot. Türelmesen. És ha kell, segíteni kell a csavargó csomagok befogásában. (lásd később: poggyászkár)

A turista csoport számlálása a velük érkező tour manager / tour director / tour guide feladata, de a készséges együttműködés önös érdek is. Könnyítheti a nagycsoport létszámellenőrzését, ha az üres helyeket megolvasva levonjuk az ülésszámból. Számolni amúgy is sokszor fogunk. Minden egyes leszállást követő felszállásnál az indulás előtt, illetve a fél órás szabadidő után gyülekezőknél, hajóra szállásnál, és igazából mindenhol. Tyúkanyó. :)

Ha a létszám teljes, a repülőtér közelében várakozó buszra csörgünk (a sofőrre). Jelenleg a magyar legfőbb nemzetközi repülőtér észszerű elrendezése következtében a busz külön költség nélkül csak utasok nélkül tud áthaladni a buszmegállóban. Ha ugyanis utasokat vesz fel, s uram bocsá' azoknak csomagjaik is vannak, akkor pótdíjat kell fizetnie. Busásat. Ezért a busz a közelben, de külső területen várja a hívást.

A busz csomagterébe pakolás a sofőr feladata. Egyrészt ő ismeri a leginkább (a jelenlévők közül legalábbis) az elrendezését, másrészt lehetnek kiálló csövek, szerkentyűk, akármik, amik vérző sebet ejthetnek a segítőkész, de óvatlan utason. Kerülendő! Már csak azért is, mert a baleseti jegyzőkönyv írása macerás, és feltartjuk vele a sort. Ezért nyomatékosan hívjuk fel a vendégek figyelmét: A SOFŐR pakol a buszba!
Ha esetleg két külön szálloda a cél, két kupac csomag lesz, hogy a sofőrnek a kipakolás (mert lám, azt is ő végzi) logikusabb legyen.

Hordár fogadása a reptéren - elvileg - lehetséges (pl. egy ezres), a gyakorlatban vadászni kell őket. Reméljük, ez a helyzet javulni fog. Ez esetben értelemszerűen ő viszi a buszig a batyukat, de természetesen nem társalkodni szegődik az utas mellé. Arra ott vannak az utastársak. Ha nem látunk hordárt, az információs pultnál kérjünk segítséget. A hordár (szállodában, ugye, londíner) részére a csoport nevét írjuk le, és esetleg a színeket is elmondani (avagy megmutatni helyes kis táblánkat), hogy egyértelmű legyen számára, hogy hova kell tennie a holmikat.
A hordár számlát köteles adni! Figyeljünk oda, hogy pontosan legyen a cégnév kitöltve - akár magunk írjuk rá a számlájára -, mert egy kis elírás, és már leshetjük az ÁFA-visszatérítést! A legtisztább, ha egy címbélyegzővel rohangálunk (amivel a cég neve, címe pontosan, jól olvasható lenyomatot ad, de adószám nélkül). Hibás számlát NE fogadjunk el!

A busz indulása előtt kötelező a népszámlálás! Innentől a mi kezünkben van a felelősség a csoporttagokért!

A betranszfer során az érkező külföldi csoportot (és csomagjaikat) a reptértől a szállodáig szállítja a busz, miközben a helyi idegenvezető fontos tudnivalókat tesz közhírré. A betranszfer nem városnézés!

Mindenek előtt bemutatkozunk, majd pedig bemutatjuk a sofőrt is, aki - a partner idegenvezető mellett - szintén olyan kulcsfigura, akivel érdekszövetségben kell lennünk a túránk, a munkánk sikere érdekében. Ne sértsük meg öntudatát azzal, hogy elmulasztjuk a bemutatását!

És még mielőtt a busz elindul - lám, tényleg legyünk a sofőrrel jóban! -, a bemutatkozás és a bemutatás után LEÜL az idegenvezető a neki gyártatott ülésre! Így maga is azt fogja látni, amit a többi utas (jobbra-balra nem ellentétes irányú), de - és ez a lényeg - a vajmi kevés munkavédelmi előírás legalapvetőbb pontját tartja be. Mozgó járművön ül az idegenvezető is! Nem (csupán) kényelmi okokból, hanem mert hirtelen indulás vagy fékezés során akár súlyosan is megsérülhet, és akkor lehet keresni másik vezetőt a munkánk elvégzésére. Kínos helyzet, még akkor is, ha csak könnyebb a sérülés. NE! Csak úgy tudunk vigyázni a turistáinkra, ha leginkább magunkat óvjuk.

Végre minden kész az utunk elkezdéséhez - busz indul.

(Folyt. köv.!)

Üdvi: Gréti



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése