2014. május 23., péntek

Marketing - Közösségi média

A közösségi média szerepe a marketingben minden vállalkozó számára nagy jelentőségű lehet, különösen a turizmusban, ahol a potenciális ügyfelek sikeres elérése a jó kommunikáción, de főleg bizalmon alapszik.

Ha a hegy nem megy...

Nekünk kell megtalálni azokat az ösvényeket, amelyeken az elérendő célközösségünk jár, felvenni velük a ritmust, és elkísérni őket egy-egy útra. Például az általunk szervezettre.

Ennek érdekében hasznos bekapcsolódni a jelentősebb közösségek véráramlatába, úgymint Facebook, Twitter, Pinterest, blogvilág. Ám a legalapvetőbb egy jól összerakott ("minden hájjal megkent") weboldal.

Website


A saját internetes oldal - egyebekben - azért nagyon fontos, mert a korrekt tájékoztatásra, a (gyors) kapcsolatfelvételre, az olcsó, ám széles skálán mozgó hirdetési lehetőségre (akár élő katalógusra) kézenfekvőbb megoldás manapság nincs. Ha a turizmuspiac aktív szereplői akarunk lenni (márpedig...), ez kihagyhatatlan lépés.

A jó weblap a látogató részéről könnyen kezelhető, átlátható, egyszerű és logikus, amiről az okosan felépített menürendszer győzi meg. Az egyszerűség természetesen nem szűk határokat jelent. Csupán vibrálásoktól és percenként felugráló agresszív reklámoktól menteset. Fényképek, ajánlatok, mozgó képsorok szükségesek lehetnek, de fontos arra figyelnünk a kialakításnál, hogy az ész nélkül rohanó szalagüzenetek is elűzik az olvasót.

Külső oldalmegtekintéssel különböző böngészőkből ellenőrizzük le, hogy az oldal valóban elérhető, a kívánalmunk szerint tölti be az adott videót, ajánlatot, reklámot! A videók betöltése általában hosszasabb, ami elkedvetleníti a várakozót, ezért javasolt külön fülön új ablakra tenni (legalábbis kis kapacitású háttérszerver esetében). Erre felhívhatjuk a kedves érdeklődő figyelmét egyetlen udvarias mondatban, a végére egy linket csatolva.

A weboldal jogszabályilag is kihagyhatatlan része egy turisztikai vállalkozásnál az elérhetőség menüpont (szabadon választott megnevezéssel), amellyel minden olyan adat elérhető kell, hogy legyen, mint amik a katalógus kötelező elemei. Minden más választható plusz, amiket időjárás jelentéssel, valuta-váltóval, oldal-statisztikával, több nyelven elérhető menükkel, és ezer kreatív ötlettel lehet fűszerezni, hogy a "K. Utasnak" jó étvágya legyen. Ezután már a kiszolgáláson és a fogyasztott falatokon múlik elégedettsége, de a jó tálalás legalább fél siker.

Facebook


Egyrészt mert 10 éve bizonyítja, hogy nagy igény van rá (a létrehozása éjszakáján - amikor még nem okostelefonokkal rohangáltunk - 22.000, azaz huszonkettőezer látogatója volt), másrészt, mert az iwiw megszűnt, a facebook alkalmas a céljainkra. Mert mik is azok?

a) Megmozgatni az emberek fantáziáját.

Utazásszervezőként legfőbb célunk az utazásra való igény felébresztése. Agyonhajszolt világunkban (mint ezer évekkel ezelőtt is) a dolgozó emberek elfáradnak, megfásulnak, lemerülnek. A turisztikai motivációk közt kivesézett okok indítják őket arra, hogy kikapcsolódást keressenek. Nehéz napok után úgy gondolják, ezt a tévé melletti passzív percek biztosítják, csak mikor egészségük sínyli meg, akkor jönnek rá, hogy ennél többet kell magukért tenni. De mi segíthetünk nekik, még mielőtt a krakk beállna! Mi elvihetjük hozzájuk a gyönyörű tájakat képekben, mert szavak úgy sincsenek arra, milyen gyönyörűek! Sőt: mi nem csak elvihetjük, de el KELL, hogy vigyük!

A facebook-on lehetőség van oldal létrehozására, mely a privát személyemtől elkülönülten működik. (Az üzletben mindig szükséges az a fajta tárgyilagosság, amikor is a magánéletet nem kutyvasztjuk a business-be. Nem csak azért, mert ez később nagyon sokba kerülhet, hanem azért is, mert a partnereinkkel nem kivételezhetünk. Az a jó hírünket rombolná.) Itt posztolhatok, terveim szerint befolyást gyakorolhatok - amilyen jellegű desztinációba tervezek utat eladni, olyan karakterű képekkel csábítok.

Az érkezett kommenteket szintén tárgyilagosan, lényegre törően kell kezelni. Egyéne válogatja, hogy bő lére eresztve, vagy inkább párszavasan, de - különösen a negatív bejegyzéseket! - okosan meg kell válaszolnunk. A cél egy barátságos közösség kialakítása, hiszen - emlékezzünk csak! - a turizmus még inkább bizalomra épülő üzlet.

A nézőközönség számára visszataszító tud lenni ár és akciók tömkelege itt, ezért ez kerülendő. Arra ott a weboldal, amire mutató linkeket viszont csatolhatunk a képleírásba. (Sokan nem szeretjük, ha belépve a boltba, még mielőtt körbenéznénk, már a szánkba bámul egy eladó bambán, hogy segíthet-e. Én újabban azt szoktam válaszolni, hogy igen, azzal, hogy hagyja, hogy körülnézzek. Az fb-oldalra nézelődni járnak a népek. Engedtessék meg nekik, hogy lassan, ám annál mélyebben alakuljon ki egy uticél bennük. A cseresznye is soká érik, de aztán mily édes!)

A posztolgatások szintén szokás és ráérő perceink kérdése lehet, ám a túl gyakori üzenetek ugyancsak riasztóak tudnak lenni. Ha viszont túl ritkán szerepelünk, esetenként elfelejtenek. A facebook furcsa politikája révén az utóbbi hónapokban sokan vesztették el esetenként akár több ezres vendégkörüket, rá lettek kényszerítve a frissítésre. Én azt mondom, ahogy egy sikeres vállalkozásnál fontos a több lábon állás, úgy nem lehet kizárólag egy weboldalra, illetve egy közönségre építeni. A színházak is kiszáradnának, ha mindig ugyan azokat az embereket várnák, a többieket meg sem szólítanák.

Színesíthetjük az oldal stílusát, ha több admin kezeli. Ők az oldalt létrehozó személy privát oldalához nem kapnak hozzáférést, a kezelési jogosultságuk kizárólag az admini teendőkig és csak a meghatározott oldalra terjed ki. Viszont a tervezett posztmennyiségnél számításba kell venni az esetleges admini közreműködéseket.

b) Olcsón reklámozni, s emellett ezt eljuttatni az érdeklődőkhöz.

Azért fontos, hogy a képek, kommentek nyomán a weblapunkra találjanak (link, link, link), mert igazán ott tudjuk a katalógusunkat virtuálisan kiteregetni: választékot, turnusok idejét, rengeteg egyéb információt, árakat. A weblapunk tehát a legkedvezőbb reklámfelületünk, hiszen teljes egészében szólhat csak rólunk. Ám mit ér a jól megszerkesztett weboldal, ha nincs látogatottsága? Ezt a mi kis médiánkon keresztül szerezhetjük meg.

Ma már számtalan szolgáltató nyújt igényes sablonokból ripsz-ropsz összeállítható oldalakat kedvező áron. Az ingyenes oldalakat szándékosan korlátozzák úgy a lehetőségekben, mint a kizárólagos használatban - ilyenkor a reklámmentesítést kell megfizetnünk. Ezek viszont - a tőlünk független reklámjaival - mégis jó bevezetők lehetnek a felfuttatás idején.

c) Bemutatni választékunkat, katalógusunkat, aktuális akcióinkat.

A közösségi oldalakra akciós árakat csak döpping idejére érdemes dobni, amikor nagyon olcsón, nagyon gyorsan és nagyon sokat akarunk eladni (lásd x %-os kuponok - pici haszon, nagy forgalom). Ezt viszont csak a fedezet erejéig! Csúnyán visszaüt, ha több a csalódott "vevő", mint az elégedett. Igaz, a negatív reklám is reklám...

A képek, posztok akár a katalógusunkból is érkezhetnek, a választékunkat remekül be tudjuk mutatni. Az akciók külön üzletpolitikai elképzelésen alapulnak. Ahogy az sem jó, ha valaki mindenhez ért, talán az sem túl vonzó a kívülállóknak, ha valahol mindig minden akciós. Mert akkor ugyan "mennyire húznak le minket, amikor nem akcióznak?".

d) Új vevőkört szerezni.

A vágy felkeltése után a vásárló kutatni kezdi az álmai felé vezető utat. Erre van a böngészés. A face-en is. Ha sikeresen átéreztettük vele, hogy egy északi erdős táj a maga varázsával, hirtelen egekbe szökő hegyeivel, s onnan lezúduló vízeséseivel a legtökéletesebb választás számára, akkor úgyis fel fogja keresni a képekhez adagolt link segítségével a weblapunkat. Ott - minden erőltetés nélkül - megkaphatja a "mennyiért is?"-információt. Ha viszont a mi kínálatunkban nincs magashegyi zöld erdő macikkal és északi fénnyel, akkor előzőleg ne erre tereljük az érdeklődését, ez öngól lenne. Ha ezt tettük, csalódottan fog más partnert keresni, aki tud neki ilyen utat szervezni. És akkor bizony máshoz fog visszatérni, más szolgáltatásairól fog a barátainak mesélni, és lesz az aktív (és hatékony) reklámtáblája. 

Twitter, Pinterest, Google+

Ezek olyan helyek - állítólag -, ahol "csak eredeti" posztok szaladgálnak, a megosztásokat ugyanis végig követi a rendszer, ezért - hitetnek - kevesebb lehetőség van a visszaélésre:
- a Twitter (kék madár ikonnal) a facebook-hoz hasonló (szerintem inkább sztárparádé), ahol limitáltan 140 karakter használható fel egy-egy közzétételben, vagyis ütősnek kell lenni,
- a Pinterest tulajdonképpen képtároló: pin = tű; pinnelni, azaz falra tűzni lehet a képeinket kategóriákba sorolással vagy új csoport létrehozásával, míg
- a Google+ a gmail rendszerén keresztül regisztrált "személyek" oldalait teszi közkinccsé.

Kicsit mókás, ahogy Google-ék fölényeskednek a face-szel szemben, hogy nekik egy hónap alatt volt meg a milliós látogatottság, míg a Google+ ezt egy hét alatt érte el. (Hasraütés szerinti adatok, tőlem. A megfelelő platzon meg lehet találni a pontosabb számokat.) Csakhogy a most 30 éves Mark Zuckerberg teljesen nulláról építkezett és kizárólag az önként jelentkezőkből, míg a Google valamennyi gmail fiók-felhasználójára ráhúzta ezt a köntöst, (nem)tetszése mellett vagy ellenére. Remek példa a "Hogyan ne" taktikára, annak ellenére, hogy döcögősen bár, de kezd belendülni ez a módi is.

A posztok eredetisége pedig erősen hagy kivetni valót. Nekem forgott a gyomrom, mikor a minap benéztem a Pinterestre (a marketing óra hatására), és rögvest az első képek között belebotlottam egy kiváló pesti fiú, Rizsavi Tamás professzionális városképébe. Természetesen nem az ő neve alatt futott. Ennyit az eredetiségről, becsületről, jó erkölcsről, szerzői jogvédelemről. Más tollával ékeskedni, csiripelés közben? Bár lehet, hogy a Twitter csak megtévesztésként választotta a kismadár jelképet (csipog/csipogás = tweet!), hiszen (a Google Translater szerint) a twit jelentése balfácán, balfék...

Megjegyzés: a facebook rendszere is nyomon követi a végtelen megosztások láncát mindaddig, míg a játékosok a szerzői jogokat tiszteletben tartják. [Az én - igen szerény - oldalamat azért lájkolta néhány nagytudású, hogy aztán az általam fellelt (vagyis tovább osztott, az eredeti közzétevőre mutató) linkek tartalmát másnap sajátjaként posztolja. Ennek kockázatát minden internet-használó vállalja, és csak ennek tudatában tölt fel privát vagy céges információkat.]

Blog

A fentiekhez hasonlóan a blog remek lehetőség egy barátságosabb légkör kialakítására az elérni szándékozott személyekkel. Általában írott anyagok - élménybeszámolók, útleírások, hasznos tudnivalók, érdekességek - kerülnek ebbe a kategóriába, de ma már sok a kép-blog is, ami ugyancsak számtalan színes bemutatóra ad lehetőséget. Itt is aktiválhatók a kommentek (hozzászólások), a topic, esetleg chat-ablak, de a moderálás a mi dolgunk. Itt is javasolt a stílusok változatossága miatt több admin bevonása, esetleg a vendégeket megkérni egy-egy kellemes hangvételű írás megfogalmazására.

Együtt

Ahhoz, hogy valóban nagy forgalmat tudjunk generálni virtuális üzletünkben, az ismertetett - vagy igény szerint további - közösségi média tereket együttesen kell kihasználni. Minden esetben a feltett képhez, szöveghez, megosztáshoz tegyünk egy-egy linket (akár a weboldalra, akár más közösségi oldalakra mutatót), azzal, hogy "a kevesebb néha több" szabályt szem előtt tartjuk. Így gyakorlatilag egy körbefont háló (net) segít a célszemélyek "kihalászásában". Ez az internet (inter-net) világa. Üdvözlünk! :)


Üdvi: Gréti


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése